Nasi Ayam Penyet Paling Sedap!

Nasi Ayam Penyet Paling Sedap!

Apa ya maksud di sebalik nama Penyet itu..? Kita ni tahu makan aje.. tak pernah nak ambil tahu kenapa sesuatu makanan itu di namakan sedemikian. Ramai yang menyatakan penyet tu sama maknanya penyek dalam sebutan kita. Jadi makna Ayam Penyet tu ayam yang di penyek-penyekkan lah ya... ? ops.. masih kurang tepat rupanya..

Penyet itu adalah istilah yang berasal dari bahasa Jawa yang bererti lumat. Bermaksud bahan yang di masak di lumatkan.. dalam istilah bahasa Indonesia.. bumbunya di tumbuk lumat. Di hidangkan pula dengan sambalnya yang juga di tumbuk lumat. Bila di makan pula tempe, tahu, ulam-ulaman atau ayam di lumat-lumatkan pula di dalam sambal sebelum ianya di makan bersama nasi.

Nasi Ayam Penyet adalah makanan khas Indonesia dari daerah Jawa Timur. Pada asalnya makanan ini dibuat dari tempe yang direndam dalam air kaldu dengan bumbu garam dan ketumbar. Tempe tersebut kemudian digoreng dan setelah masak disajikan dengan sambal. Lama kelamaan makan ini telah di olah, di tambah pula dengan ayam dan ulam-ulaman dan di hidangkan bersama nasi dan sambal.

Kini ianya cukup popular, bukan sahaja di Indonesia, malahan telah menambat hati rakyat Malaysia.

Kebiasannya bila kita makan di kedai, set hidangan Nasi Ayam Penyet adalah ayam penyet, sambal penyet, tahu dan tempe penyet bersama ulam-ulaman dan di hidangkan bersama nasi putih. Nasi ayam penyet ini kesedapannya pula banyak bergantung kepada sambalnya, ayamnya yang di perap dengan rempah dan tahu serta tempe yang juga di goreng berempah. Jika kurang sedap rasa sambalnya maka kurang umpph! lah nasi ayam penyet tersebut.

Di Johor Bahru ni, banyak kedai makanan yang menghidangkan nasi ayam penyet. Harganya pula dari RM 6.00 hingga ada yang merncecah RM 10.00 untuk satu set hidangan lengkap. Wow! boleh tahan juga harganya kan.. bagi yang makan bersendirian tak jadi masalah.. tapi bagaimana pula dengan mereka yang besar keluarganya.. pasti kercekik leher dibuatnya bila mendengarkan harganya yang semahal itu..

Anda jangan risau.. hari ini ita kongsikan resepi nasi Ayam Penyet baik punya sedap! terlajak sedap dan terlajak power!

Cara membuatnya tak susah mana.. mudah aje kalau anda ikut step by stepnya yang mudah dan ringkas.

Sebelum tu ita nak ceritakanlah tentang kesedapan Nasi Ayam Penyet yang di kongsikan oleh Bloqresepi . Resepi ini ita rujuk dari My Resepi. Ramai yang dah mencuba dan rata-rata mendapat pujian yang hebat! Tak sabar rasanya ita nak mencuba.

Bahannya tak sukar.. Memasaknya pun tak sukar mana.. Masa memasak pun agak cepat dan ringkas.. jika semua bahan dah tersedia.

Bagaimana pula rasanya..?  memang terbaik...! rasanya inilah nasi ayam penyet yang terbaik.. dan resepi yang terbaik.. anak-anak suka.. suami pun suka.. ita lagilah bertambah-tambah suka.. yang paling ita suka sambal penyetnya.. memang power habis.. sedap sangat..! kena pulalah dengan ayamnya yang perghhhh.. garing di luar lembut di dalam.. bersama keriuk keriuk ayam yang rangup.. kruk.. krak.. kruk.. krak.. kami menikmatinya.. tahu dan tempe.. pun terbaik.. memang berbaloi mencuba.. Kelainannya kali ini nasinya adalah nasi ayam bukan nasi putih.. lagi lah bertambah-tambah anak-anak makan..

Macam mana dah tak sabar nak mencuba!

Jom kita masuk dapur..

NASI AYAM PENYET

Resepi oleh : Bloqresepi

Rujukan : My Resepi

Sebelum anda mulakan ita nak bagi tahu bahawa, ayam untuk hidangan ini perlu di perap semalaman bersama rempah ratus sebelum di goreng. Ia supaya ramuan dan rempah ratus tu menyerap dalam daging ayam. Tapi bagi anda yang nak cepat, perap 2 atau 3 jam pun ok!

Bahan-bahan Untuk Perapan Ayam

1 ekor ayam ~ ita guna ayam kampung yang bersaiz agak kecil

Ayam ni potong ikut kesesuaian, biasanya ayam di potong 4 atau di potong 8

cuci ayam bersih-bersih

Ayam kemudian di rebus hingga empuk. Ita tambahkan kiub ayam ketika merebus ayam.

Bila dah empuk angkat ayam dan toskan

* Air rebusan ayam jangan di buang kita akan gunakan untuk menanak nasi dan juga untuk supnya.

 Bahan Perapan

Ingredients

  • 1/2 sudu besar jintan manis
  • 1/2 sudu besar jintan putih
  • 3 sudu besar ketumbar
  • 1 sudu besar serbuk kari ayam atau daging BABAS
  • 1 sudu besar kunyit serbuk BABAS
  • 1/2 sudu besar serbuk lada putih
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 1 sudu teh garam
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 4 biji pelaga
  • 1 helai daun pandan di simpul
  • 1 bungkus sup bunjut
  • 10 tangkai cili padi
  • 10 tangkai cili merah
  • 5 cm belacan bakar
  • 2 sudu makan ikan bilis
Read the whole recipe on masam manis